Björkviksritten 2010

Igår gick ju som sagt Björkviskritten av stablen. Star va som tidigre nämt utlånad till Kristina Hagvei.
Klockan ringde 03:30, jag åkte ut til stallet för att lasta hästen. Star tittade väldigt konstigt på mig när jag anlände strax efter fyra. Han undrade väl vad jag gjorde där SÅ tidigt. Jag slängde på ett extra fleece täcke och back on track på benen, lastade och åkte och hämtade Minna som också skulle med och hjälpa till.. Och framför allt hålla mig sällskap de 17 milen dit.
Resan började bra, dock en halv timme senare än beräknat. Men eftersom det va så tidigt så va vi helt själva på vägen och vi anlände precis den tiden som vi ville. Klockan 7.
Väl framme så mötte vi upp Kicki och Mangan. Två helt underbara personer och hur roliga och trevliga som hellst. Vi pratade igenom dagen lite, vilken hastighet som gällde och lite annat smått och gott eftersom Kicki aldrig suttit på Star innan :).
Vi vet.bes ua och fick massa beröm av vet för de tyckte han va så fin.. alltid lika kul att höra.

Starten gick 09:00 och de höll sig längst bak.. Lät täten rida iväg först. Sen så pinnande de iväg så fint.
Ute på banan gick allt jätte bra.. Star tyckte det va skit kul och likaså Kicki.. Vid första hinkningen va det bara lite klapp och mutning av morötter :).
Star drack inget på första slingan, vilket inte alls är ovanligt. De höll ett lagom tempo och verkade ha en trevlig ritt.

Första grinden gick bra. Vi gick in på 2min och han hade 52 i puls. Vet.bes gick även bra denna gång.. men fick en 1:a på hudturgor. Fick även denna gång massor med beröm för att han såg så himla fin ut.. Fick ett stort plus för hans tarmljud. :)

Andra slingan så va det väldigt mycket stenkross på ett ställe.. Vilket resulterade i att vi åkte ut i grind två för en diffus hälta fram. Vet va inte hundra säker på vilket ben det va.. Men det kan vara ett lindrigt sten tramp. Han hade dock även slagit på sig lite grann.. Så den kan ha varit det också. Men för övrigt så va han väldigt fräsch. Pulsade även här ner på två min från 70-52. Fick ven här massor med beröm för att hästen va fräsch och tarmljuden va det bästa han hört på hela dagen.

När vi kom hem så longerade jag Star. Fick hjälp av Minna att titta på honom och vi kostaterade att han va halt på höger fram. Samma ben som han sparkade sig på.
Han visade inget i högervarv eller på rakt spår.. det va i longeringen i vänster varv då han fick belasta höger fram som det visade sig. YTTERST lite.. men det syntes..
Så det är bara att komma igen. Funderar faktiskt på hökensås.. Får se. Ska kolla hur han återhämtar sig i benet först. Ska även då ev låna ut honom till Kicki.. :)

Är för övrigt nöjd med dagen.. Kicki red star på ett exemlariskt sätt och Star skötte sig precis som vanligt som en stjärna :) Han heter ju inte star för inget.. Han är en sån klippa i alla lägen.. Älskade häst











Kommentarer
Postat av: Mangan

Ja det var en rolig dag förutom slutresultatet. Men vi hade kul iaf :)

2010-04-25 @ 15:25:41
Postat av: Malin

Ja ok han blev faktiskt väldigt fin Star men tror mest de beror på att han är mycket finare byggd nu ;) så när ska du rida distans då så jag kan hinkulla dej? :D

2010-04-28 @ 09:45:48
URL: http://lillnill.doggyblogg.se
Postat av: Sara

Mangan.. JAAAA visst va det HUR kul som hellst.. är dyng taggad att även få iväg dom på hökensås :) Men måste se om jag kan byta bort min jobb helge först.



Malin.. Jaa visst är han fin :)

Jag har tänkt att rida sydnärkeritten i juni. DÅ kan du följa med som hinkulla :)

2010-04-28 @ 18:28:46
URL: http://arabianflame.blogg.se/
Postat av: Emilia

Hejsan, ja det är en arab, från ett ställte där jag var på praktik i höstas =)

2010-05-05 @ 09:36:13
URL: http://saraemiliahansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0