Fornabodaritten 20/9-2009

Igår gick ju som sagt Fornabodaritten och årets sista tävling för oss av stabeln. Klockan va ställt på 04.00 och man va lagom trött när man vaknade. Allt va packat sen dagen innan så det va bara att packa ner maten som stod i kylen och sen in i bilen och iväg till stallet. Skulle ge frukost till alla hästarna och släppa ut dom innan vi åkte. Halv fem va vi i stallet och hästarna blinkade oförstående mot oss när vi tände lampan i stallet. Men de piggnade fort till och det belv hög aktivitet när de märkte att det vankades mat haha :D
När alla hästarna va ute och strömmen påslagen så lastades Star och sen bar det av. 7minuter över fem va vi iväg. Precis enligt tidsplanen..
Vägen dit gick smärtfritt. Hade redan tagit dagens första alvedon så jag mådde förvånandsvärt bra.. När vi kom fram och skulle ut bilen kom illamåendet.. och det höll i sig ända fram till starten. Jag vet att jag sa tio minuter innan start till Tobbe. - Alltså jag kan inte rida när jag mår såhär.. hoppar jag upp spyr jag rakt ut.
Men Tobbe svarade.. -Spring upp på toa och spy så mår du nog bättre..
Sagt och gjort löpte jag iväg till toan.. och det va inte sprecis svårt att utföra min uppgift.. hann knappt in.. men precis som Tobbe sa.. efteråt mådde jag betydligt bättre..
Visseligen fortfarande slö och så men mådde inte illa.. sprang tillbakak till tältet där Camilla Norberg hade hjälpt Tobbe att sadla Star (tack Camilla). Jag hoppade upp och märkte att stigbyglarna va för långa.. på tok förlånga också.. så det va bara av igen och reglera dom.. det va bara tre minuter kvar till start och jag va stressad till tusen.. och bara för det så gick det fel tre ggr. Starten gick och jag satt inte ens på hästen då..
Men kom tillslut upp och så bar det av.

Första slingan gick bra.. lite kladdigt i skogen bara.. riktigt skoavslitar kladd.. men star knep åt sina skor och de satt kvar.. Det blev massor med skritt från våran del för jag hade inte så mycket ork att rida lätt.. Ville spara på krafterna.

Andra slingan gick också ganska bra.. men den kändes väldigt lång. Även där blev det endel skritt..

Tredje och sista slingan hade jag vågat mig på att ta några tuggor av en smörgås och straffet för det va ont i magen.. men efter massor med vatten och powerade så gick det någotlunda bra.. fast nu började ryggen värka som satan.. hmm att det aldrig kan kännas bra.. funderade på om det kunde vara så att stigbyglarna vara lite långa ändå.. gav det inte så stor uppmärksamhet utan red vidare och in i mål.. ÄNTLIGEN..

Min första åttamil va väl inte nån drömupplevelse.. men det beror på att jag inte mådde så bra.. Hade jag varit frisk hade det nog varit riktigt kul tror jag..
Men vi klarade oss igenom godkända och jag är super nöjd..
Men jag får inte glömma att ge den största elogen till min hinknisse och sambo Tobbe.. utan honom hade jag nog aldrig genomfört hela tävlingen.. han peppade mig genom hela tävlingen trotts mitt ständiga gnäll..
och självklart måste jag också ge min klippa Star en eloge också som orkade kånka omkring på mig i 8mil (7timmar och 28min). Jag va så trött sista slingan att jag knappt kunde hålla takten i traven. Men han stod ut med mig ändå.. min stjärna.

Nej men nu är årets tävlings sessong i distans slut och vi välkomnar en lång vintervila, eller ja.. vila och vila.. vi ska fortfarande träna.. men vila från tävlandet.. Så kommer vi igen nästa år.. och då hoppas jag på fler fina och roliga tävlingar..

Fast min och stars tävlings sessong är ändå inte över.. för den 11 okt ska vi tävla dressyr faktiskt :D På CRK (christinehamns ridklubb). Vi ska bara starta en lätt klass (C:1). Eftersom det är våran första och star har lite svårt med galoppen på banan när man ska gå fint i form och bära upp sig osv.. men han är tusen ggr bättre än han va när han kom :D

På fredag kommer min efterlängtade semester.. Vi åker till Spaninen i två veckor.. ska bli riktigt skönt..

nej nu ska jag lägga mig i soffan och kurera mig.. är fortfarande dålig och jag känner att mitt huvud börjar värka så då är det bara att lyda och ta det lugnt.. måste ju bli frisk till fredag..

Kram på er och grattis till alla godkända ritter igår.. vi har världens bästa klubb :D




Kommentarer
Postat av: Karin F.

Grattis till din första 8-milare.Det fixade du bra fast du var sjuk. "Star var så duktig".

2009-09-22 @ 23:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0