Western sadel

Va i storfors och hämtade två western sadlar. Malin och Frida hade en mycket gammal sådan. Sen träffade jag Carina Skölds man inne på OK och han sa att de hade en som stod hemma i hallen som ingen använde. Så jag följde med och kollade på den och den va jätte fin. Tog med den för att prova den.

Väl i stallet ¨så slängde jag på den fina av de två sadlarna och tittade lite.. Svårt det där med sadlar. Alexandra kom idag och hjälpte mig lite eftersom sobra har en westernsadel så vet hon ju lite mer än mig på hur de ska sitta.. men även hon va lite osäker. Så jag ska försöka rida i den så mycket som möjligt nu under veckan och se om han börjar ömma någonstanns.. Gör han det så passar ju inte sadeln.

Det är lite ovant att rida i en sån sadel när jag själv har en dressyr sadel nu. I den så sitter man mer rakt ner. Alltså den är ju mer smalare. Western sadlar är ju bredare.. så det är ju en vanesak. Får se :D
Eftersom sadeln är så gott som ny är den lite stel. Så den blri ju mjukare allt eftersom man rider i den.. så är det ju med alla sadlar.

Lägger in lite bilder från igår..

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej Sara vela bara säga att passa lite med westen sadel på Affe, sist han hade det så trodde man att sadeln passa jätte bra tills det visade sej att den tryckte back på honom så han inte kunna kissa.

ha det bra och ge honom en puss från mej /emilia

2008-07-15 @ 19:02:01
URL: http://saraemiliahansson.blogg.se/
Postat av: Camilla Norberg

Hej Sara!

Tänk på sadelns längd! Som jag minns Affe så har han ganska kort rygg?

Om du sätter handen med handflatan mot Affes kropp brevid virveln i flanken och för den uppåt så ska sadelns bakkant inte vara längre än vänstersidan kant på din hand. Hoppas du förstod vad jag menade?

Jag tycker den ser lång ut på bilderna som finns ovan? Oftast så behöver kortryggade hästar rundskurna westernsadlar som slutar ganska direkt efter sätet?

Med tanke på vad Emilia skriver ovan så antar jag att Affe har vid något tidigare tillfälle haft en sadel som varit för lång och det har påverkat honom negativt?

/Camilla

2008-07-16 @ 09:43:07
URL: http://web.telia.com/~u55016764/
Postat av: Carro

Hej hej!



Är du sugen på att testa en Star Trekk Endurance på Affe så har jag en till salu...

Finns i Karlskoga

//Carro

2008-07-19 @ 08:29:18
URL: http://www.stallcrescam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0