Tömkörning

Igår så kom jag till stallet väldigt sent och kände att pust orkar inte rida.. MEN star har stått i två dagar så han ska hellst röra på sig.. på ett eller annat sätt. Funderade en stund på longering.. men star hatar att bli longerad.. han är jätte svår.. han liksom springer in till en i mitten.. smackar man då och hotar lite med spöt så får han stölle ryck och galopperar som en galning och sparkar bakut och skuttar.. sen är det tvärnit och in till mitten igen.. och så håller det på.. känns inte som att man får ut så mycket av det då...
Så jag mockade och fixade en stund och funderade undertiden vad jag skulle göra.. om jag skulle rida i alla fall..
Det va rätt dimigt igår så att rida ut va inte så lockande.. men såååå kom jag på att... varför inte tömköra..?? Sagt och gjort så letade jag fram tömkörnings/longerings jorden och letade fram två longeringslinor och ett långspö..
Star verkade aldrig ha blivit tömkörd innan.. för han fattade noll när jag försökte komma in bakom honom.. han följde efter mig runt runt i en liten cirkel.. tills jag fick han att sluta följa efter mig och gå rakt fram..
Han verkade faktiskt tycka det va ganska kul.. för han pinnade på framåt och tvekade inte..
Tömkörde på banan.. på volt.. och fan vad jag fick springa.. och han fattade efter en stud vad som va vitsen med det hela så han både skrittade, travade och galopperade jätte fint.. såå både jag och star fick oss en träningsrunda.. fast mest jag tror jag haha.. såå ett jätte bra tips om man vill träna sin egen kondis tillsammans med hästen så tömkör.. det blir ett jäkla springande :D
Orkade inte gå upp för att tända på banan så jag struntade i det.. va inte kolsvart.. så det gick att se rätt bra faktiskt.. ska nog faktiskt tömköra idag också.. för det va riktigt kul faktiskt.. :D

Nu vet vi vad vi ska hitta på över nyår.. vi ska till branäs onsdag-söndag.. :D
Fast har ett litet dilemma.. har ingen som kan ta hand om star ännu. =S
Vet inte om mamma är hemma eller nåt heller.. måste ta itu med detta idag eller imorgon och tigga folk om hjälp..
HJÄLP!!

Nej nu ska jag fortsätta med min färg..

Ha de..

Kommentarer
Postat av: Sofia

när du tömmkör din hst är det inte meningen att du ska behöva springa. när hästen travar och galopperar ska det göras så sakta att du bara ska gå i rask takt. så man slipper ta ut sig :) hästen ska sätta väl under sig. läste även att du har problem över nyår. ja skulle säkert kunna ta honom men då måste han flyttas till kyrksten över dom dagarna då ja inte kan ta mej fram o tillbaka till k-hamn. men om detta är ett alternativ som skulle funka för dej så pratar ja med linda i stallet om en box över dessa dagar. puss

2008-12-17 @ 18:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0