Fornboda ritten och min galna häst

Va iväg som hink nisse på fornaboda ritten i söndags med Malin. Vi hinkade en tjej som red en travare.. Åkte halv sex på morgonen och va skapligt trött eftersom vi inte kom i säng förens halv två. Va på marknads dansen i storfors.
Upp i alla fall och blev upp hämtade på statoil. Va framme runt halv åtta och allt va frid och fröjd.
Hon red iväg på första slingan och vi drog iväg till vårt första hinkställe. Det va rätt lätt att hitta där ute. Fast jag trodde att jag skulle åka vilse sju ggr om, eftersom det är så typiskt mig.

När hon kom travandes där efter ca 1 h så säger hon att hästen gått omkull i en backe och skrapat upp ett läskigt sår på knät. Så hon ville inte fortsätta. Så vi fick hämta transporten och köra tillbaka till tävlingsplatsen. Där spolade dom in en massa preparat i knät för att se så ingen ledvätska kom ut så han inte hade skadat nåt sånt. Veterinären tyckte att det va klokt av avsluta ritten när hon gjorde det. Kunde ha varit mycket värre och då kan man förstöra mer än det är kul.

Så vi kom hem mycket tidigare än va som va planerat. Åkte runt två därifrån och va hemma fyra. La mig på soffan i en timme och "vilade" (snarare dyng sov). Åkte sen till stallet för att ta hand om min kära kuse.
Eftersom jag hade inhandlat lite grejer på fornaboda ritten... mia på distansritt.se va där och sålde, så va jag själklart tvungen att prova det lite grann :D
Så stod jag i valet och kvalet om jag skulle ha sadel eller inte. Men tänkte äsch jag måste ju rida litei sadeln, har inte ridit så många ggr i den än. Så sagt och gjort slängde jag på han full mundering och red iväg.
Allt va frid och fröjd tills han började bli lite varm i kläderna, så började han takta som han alltid gör, han vill så gärna springa. Och jag försöker förstårs få honom att sluta.. men då blev han förbannad och började bocka. Han har aldrig bockat en endaste gång sen jag fick han.. Sen så kom det ut en häst en bit framför oss.. då va det kört.. då började han galoppera på stället och skulle ifatt.. jag höll emot och han började hota med att stegra sig.. lättade liksom fram. Men jag va snabb och röt till så han gav sig för en sekund sen va han igång igen.. Jag vet att han brukar ge sig med att dumma sig om man gör skänkelvikning.. men vågade inte göra det eftersom han hellst inte ska använda massa muskler.. och vad jag tror så använder de en del när man gör just det.. Men hem kom vi i alla fall tillslut.. och jag välbehållen. :D




Kommentarer
Postat av: Anonym

när får vi läsa malins första inlägg då??

2008-09-23 @ 19:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0